Mina bästa meditationstips för både unga och vuxna

En bild på en kvinna som mediterar

Meditation är, liksom motion, en strategi för att träna sinnet, på samma sätt som det finns en mängd olika meditationsmetoder att välja mellan.

Inom buddhismen har begreppet “meditation” samma betydelse som “idrott” i Sverige

En nybörjares förmåga att sitta länge med ett “tomt sinne” är starkt begränsad. Om du precis har börjat med meditation och behöver lite hjälp finns det super bra videos på youtube med meditation för nybörjare som kan vara till stor hjälp.

Andning är ofta den enklaste metoden för att börja meditera, men det finns många fler sätt att komma igång. Koncentration är ett exempel på en av de vanligaste meditationsteknikerna.

Meditera med koncentration

Meditera med koncentration

Att fokusera din uppmärksamhet på en enda punkt är målet med koncentrationsmeditation. Att fokusera på andningen, recitera ett mantra, stirra på en ljuslåga, lyssna på en gong eller till och med räkna mala-pärlor är alla exempel på mindfulnessövningar.

En nybörjare kan börja med att meditera i bara några minuter och sedan gradvis öka tiden som han eller hon tillbringar i detta tillstånd.

Du riktar bara om din uppmärksamhet till det valda koncentrationsobjektet närhelst du märker att ditt sinne avviker i denna typ av meditation. Det är lättare att bara släppa taget om flyktiga föreställningar än att jaga dem. Din förmåga att fokusera kommer att öka som ett resultat av att du går igenom denna övning.

Mindfullness meditation

Målet med mindfulnessmeditation är att träna sinnet att bli mer medvetet om sina egna idéer när de passerar genom det. Varje mental anteckning bör observeras när den dyker upp, utan att man intresserar sig för den eller dömer den.

När du tränar mindfulnessmeditation blir du mer medveten om mönstren i dina tankar och känslor. Din förmåga att snabbt kategorisera en händelse som bra eller hemsk, behaglig eller smärtsam kan utvecklas med tiden genom övning. Inre harmoni kan uppnås med tid och ansträngning.

Koncentration och medvetenhet praktiseras ofta parallellt i vissa meditationstraditioner. Stillhet krävs i en rad olika discipliner, i varierande grad beroende på instruktören.

Det finns många fler meditationsstilar

Dessutom finns det ett antal olika meditationsmetoder. Buddhistiska munkar ägnar sig till exempel åt en daglig meditationspraktik som fokuserar på utvecklingen av medkänsla.

Detta innebär att man föreställer sig en fruktansvärd situation och sedan ändrar den via medkänsla för att få den att framstå som mer positiv. Rörliga meditationsmetoder som tai chi, qigong och vandringsmeditation är ytterligare alternativ.

Läs mer om meditation här!

Meditation kan hjälpa dig på många olika sätt

Meditation kan hjälpa dig på många olika sätt

Meditation kan leda till avslappning även om det inte är avsikten. På 70-talet skapade forskaren Herbert Benson, uttrycket “avslappningsreaktion” efter att ha studerat personer som praktiserade transcendental meditation.

Det är “en motsatt, automatisk reaktion som minskar aktiviteten hos det sympatiska nervsystemet”, som Benson beskriver det.

Studie efter studie har sedan dess visat att ett avslappnat nervsystem har följande kortsiktiga fördelar:

  • Sänker ditt blodtryck.
  • Förbättrad syresättning av blodet.
  • Minskning av hjärtslagen
  • Andningsfrekvensen minskar
  • Minskad stress
  • Minskade kortisolnivåer i blodet
  • Mer positiva känslor
  • Minskad spänning
  • En djupare avslappning.

Nya studier har funnit gynnsamma effekter på hjärnan och immunsystemet bland meditatörer som upprätthåller en regelbunden meditationsutövning. I vilket fall som helst är målet med meditation inte att skörda fördelar.

Det yttersta målet med buddhistisk meditation är att befria sinnet från fasthållande till saker som det inte kan kontrollera, till exempel yttre förhållanden eller starka inre känslor. Att vara “upplyst” är att ha ett lugnt sinne och en känsla av inre harmoni, snarare än att hålla fast vid upplevelser eller önskningar som inte tjänar något användbart syfte.

Såhär börjar du meditera enklast som nybörjare

Ett underbart sätt att lära sig grunderna i meditation är med den här guidade meditationen som du hittar i youtube klippet nedan.

Gör dig bekväm, oavsett om du sitter eller ligger ner. Lägg huvudet i händerna och blunda. kylande ögonmasker eller restorativa ögonkuddar kan användas om du är benägen att bli trött i ögonen när du blunda och kopplar av.

Andas normalt, utan att försöka styra andningen…

När du andas in och ut, var uppmärksam på hur din kropp rör sig med varje andetag. När du andas in och ut, var uppmärksam på hur din kropp rör sig. Ta en titt på bröstet, axlarna, bröstkorgen och buken.

TIPS: Om du ska meditera för att kunna somna lättare så har du en bra guide här!

Följ sedan instruktionerna i videon nedan så har du kommit en lång bit på vägen mot meditation:

0 Shares:
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du kan också gilla